Public Bills
Committal of bills.

63. - (1) When a public bill (other than a Consolidated Fund or an Appropriation Bill, or a tax simplification bill, or a bill for confirming a provisional order) has been read a second time, it shall stand committed to a standing committee unless the House otherwise order

(2) A motion to commit a bill to a committee of the whole House or to a select committee or to a special standing committee, or a motion that it is expedient that a bill be committed to a joint committee of Lords and Commons, may be made by any Member and if made immediately after the bill has been read a second time shall not require notice, and, though opposed, may be decided after the expiration of the time for opposed business, and the question thereon shall be put forthwith.

(3) A motion to commit a bill to a standing committee in respect of some of its provisions and to a committee of the whole House in respect of other provisions may be made by the Member in charge of the bill and, if made immediately after the bill has been read a second time, shall not require notice, and may, though opposed, be decided after the expiration of the time for opposed business. If such a motion is opposed, the Speaker after permitting, if he thinks fit, a brief explanatory statement from the Member who makes and from a Member who opposes the motion shall, without permitting any further debate, put the question thereon.

(4) If the question on a motion made under paragraph (2) or paragraph (3) of this order is negatived, the Speaker shall forthwith declare that the bill stands committed to a standing committee.

Progetti di legge di interesse pubblico
Assegnazione dei progetti di legge.

63. - (1) Quando un progetto di legge di interesse pubblico (diverso da un Consolidated Fund Bill o da un Appropriation Bill, o da un progetto di legge di semplificazione fiscale o da un progetto di legge per confermare un provisional order) abbia ricevuto la seconda lettura, sarà assegnato ad una commissione permanente a meno che la Camera non disponga diversamente.

(2) Una mozione per assegnare un progetto di legge ad una commissione dell’intera Camera o ad una select committee o ad una commissione permanente speciale, o una mozione che sia opportuno che un progetto venga assegnato ad una commissione congiunta dei Lord e dei Comuni, può essere presentata da qualunque Membro e se presentata subito dopo che il progetto abbia ricevuto la seconda lettura non necessiterà di preavviso e, sebbene vi sia opposizione, può essere decisa dopo lo scadere del tempo per l’attività su cui vi sia opposizione, e la relativa questione sarà posta immediatamente.

(3) Una mozione per assegnare un progetto di legge ad una commissione permanente con riguardo ad alcune delle sue disposizioni e ad una commissione dell’intera Camera con riguardo ad altre disposizioni può essere presentata dal Membro responsabile del progetto e se presentata subito dopo che il progetto abbia ricevuto la seconda lettura non necessiterà di preavviso e potrà, sebbene vi sia opposizione, essere decisa dopo lo scadere del tempo per l’attività su cui vi sia opposizione. Qualora su di una tale mozione vi sia opposizione, lo Speaker dopo aver consentito, se lo ritenga opportuno, una breve dichiarazione esplicativa da parte del Membro proponente e da un Membro contrario alla mozione, porrà la relativa questione senza consentire alcuna ulteriore discussione.

(4) Qualora la questione su di una mozione presentata ai sensi del paragrafo (2) o del paragrafo (3) del presente order venga respinta, lo Speaker dichiarerà immediatamente che il progetto di legge è assegnato ad una commissione permanente.